Er du interessert i hvordan kunnskapsøkonomien og informasjons- og kommunikasjonsteknoloigien (IKT) bidrar til å forandre samfunnet, kan du ha glede av å lese noe av det jeg skriver. Noen ganger kommenterer jeg aktuelle hendelser og andre ganger legger jeg ut artikler og kronikker jeg har fått publisert i aviser og tidsskrifter.

Uttrykket "den nye økonomien" oppstod i tilknytning til den sterke veksten i amerikansk økonomi i siste halvdel av 90-tallet. Uttrykket refererer til den digitaliserte IKTs betydning for økonomiske vekst.

mandag 12. januar 2009

Google-søk forurenser


Ja, det var faktisk det som stod i en liten notis i Aftenposten i dag. En fysiker fra Harvard, Alex Wissner-Gross, har funnet ut at du bruker like mye energi når du utfører to søk på Google fra en stasjonær datamaskin som når du koker deg en kopp te. Mengden karbondioksid som genereres er omtrent det samme. Forklaringen er at Google drifter enorme datasentre i ulike deler av verden som alle bruker store mengder energi.

Med den enorme mengden med søk på Google daglig er det ikke rart at den globale it-industrien slipper ut like mye karbondioksid som luftfarten (ca 2% av totale CO2 utslipp). Da er det bare en ting å gjøre: Det må innføres miljøavgift for hvert søk på Google :-). Her ligger jo muligheten for uante skatteinntekter. Rart ikke Finansdepartementet har tenkt på dette allerede.

Mer informasjon om disse noe overraskende funnene kan du finne ved å lese Times Online.

5 kommentarer:

Anonym sa...

tallene er visstnok altfor høye, dårlig kildesjekk av times online som var opprinnelig kilde. de hadde feil tidsbruk/ressursbruk på selve søket og også tatt utgangspunkt i at alle servere ble drevet av kull, det er ikke tilfelle.
http://googleblog.blogspot.com/2009/01/powering-google-search.html

dog er det et godt poeng at data og telekom i form av strøm til kommunikasjonslinjer og servere nå overgår de samlede utslippene til luftfarten. tipper dette trigger energieffektivisering i høyere grad i it-bransjen.

Institutt for ny økonomi sa...

Takk for kommentar. Jeg har nå tatt meg bryet med å lese Google's respons på linken du nevner.

Der skryter de jo veldig av hvor flinke de er til å stille miljøkrav til egen virksomhet, i kjent "selskaps-stil". Det kan jo likevel hende at Google er flinke på dette og at Times Online har bommet i iveren på å være tabloid.

Uansett bra at problemstillingen med it og miljø er kommet på dagsorden som du også nevner.

Anonym sa...

Må si at jeg ble sjo0kkert av å lese denne artikkelen, dette tror jeg ikke den vanlige mann i gata vet noe om.

Prsonlig så jobber jeg med web for et selskap som utvilker programvare for inkasso og jeg vet selv hvor jeg mye jeg søker på nett.

Tor sa...

Uffda, det tyder ikke bra med tanke på mine utslipp :P

Tor sa...

Men det kommer jo bare til å forurense så lenge elektrisiteten de bruker er forurensende da. Og det kommer den nok ikke til å fortsette med så veldig lenge: http://howisearth.wordpress.com/2010/02/03/solar-energy-renewable-energy/